‘Ken je klant’ beter…

Kennisbank •
Tom Peters MSc, Rian de Jonge MSc AAG

Financiële instellingen, zoals banken, zijn een belangrijke schakel in het bestrijden van financiële criminaliteit, waaronder het witwassen van geld verkregen uit criminele praktijken zoals drugs, mensenhandel en stroperij. Het hiermee verbonden risico is integriteitsrisico.

‘Ken je klant’ beter…

Zonder diep in te gaan op de specifieke vereisten, zijn er grofweg twee soorten controls die banken inzetten voor het beheersen van het integriteitsrisico en het voorkomen van financiële criminaliteit. De eerste soort kunnen we Know Your Customer (‘KYC’, ‘Ken je klant’) noemen en omvat naast risico-inschattingen ook het controleren op bijvoorbeeld sanctiewetgeving en het aanleggen van een actueel en volledig klantdossier. De tweede soort, veelal aangeduid als TransactieMonitoring (‘TM’) omvat het analyseren van klantgedrag in de praktijk door transacties in real time te filteren en achteraf te monitoren en wanneer nodig te melden bij de Financial Intelligence Unit (FIU)(1).

 

In dit artikel focussen we op KYC, maar weet dat beide typen, TM en KYC, onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn: je kunt KYC typeren als het beoordelen van iemands karakter en eigenschappen, waar TM dan het beoordelen van iemands gedrag inhoudt. We weten dat karakter en gedrag met elkaar samenhangen en dat we de één niet echt leren begrijpen, zonder de ander te ontdekken: wat we leren over iemands gedrag voert terug naar wat we begrijpen over iemands karakter en op basis van iemands karakter zijn we meer of minder alert op iemands gedrag (zie kader 1).

 


Lees het hele artikel verder onder Download.

Download