Competitie in premiestelling voor schadeverzekeraars

Kennisbank •
Robert Mooijer MSc, dr. Tim Boonen

In dit artikel worden de effecten van verschillende prijsstellingsstrategieën van een verzekeraar gemodelleerd in een competitieve markt. Hierin focussen we ons op de effecten van klantentrouw en polisvoorwaarden. In de laatste decennia is de verzekeringsmarkt competitiever geworden...

Competitie in premiestelling voor schadeverzekeraars

...Een oorzaak hiervan is de introductie van vergelijkingssites waar de prijzen van verschillende verzekeringsproducten van verschillende verzekeraars kunnen worden vergeleken. Vroeger, voordat deze informatie op het internet kon worden gevonden, gingen mensen die een verzekeringsproduct wilden kopen naar hun lokale agent. Deze agenten vertegenwoordigen vaak één verzekeringsmaatschappij. Dit zorgde ervoor dat de vertegenwoordiging van de lokale agent bepaalde bij welke verzekeraar een verzekering werd afgesloten. Als gevolg hiervan waren mensen mogelijk niet goed op de hoogte van het aanbod van andere verzekeraars.

 

Door de toegenomen competitie in de verzekeringsmarkt moet een verzekeraar voorzichtig zijn met de premiestelling. Voor schade- verzekeringen wordt de premiestelling over het algemeen gedaan door middel van Generalised Linear Model (GLM) technieken waarbij er vaak gebruik wordt gemaakt van afzonderlijke modellen voor de claim- frequentie en voor de schadelast per claim. Vanuit beide modellen kan vervolgens de actuariële premie worden bepaald. Boven op de actuariële premie volgen nog opslagen voor de kosten en voor het dragen van het risico. Deze premies worden per risicoprofiel naast elkaar gelegd om te kijken waar kortingen of opslagen kunnen worden toegepast om winstgevend te blijven zonder klanten te verliezen.

 

Lees het hele artikel verder onder Download.