Consumenten meer bereid tot solidariteit dan gedacht

Kennisbank •
drs. Matthijs Timmermans, drs. Jos Schaffers

Een behoorlijke groep consumenten is bereid vrijwillig 5% extra premie te betalen voor hun overlijdensrisicoverzekering, om daarmee mensen met een aangeboren chronische ziekte wat premiecompensatie te kunnen bieden. Dat is de uitkomst van een test die het Verbond van Verzekeraars met Independer uitvoerde. Vraag is nu hoe we deze resultaten naar de praktijk vertalen.

Consumenten meer bereid tot solidariteit dan gedacht

Wie in Nederland een verzekering wil afsluiten, kan daarvoor in veel gevallen terecht op de vrije markt. Zorgverzekeringen, schadeverzekeringen, hypotheken, overlijdensrisicoverzekeringen: allemaal af te sluiten via het mechanisme van vraag en aanbod. Vergelijkingssites vormen een belangrijk onderdeel van de vrije markt: het zijn online marktplaatsen waar aanbieder en consument elkaar treffen. De opkomst van vergelijkingssites heeft consumenten grote voordelen gebracht: het gemak om vanuit de eigen luie stoel tegen een scherpe prijs een goede verzekering te kiezen. Voor producten zonder verzekerings- of acceptatieplicht bieden ze een mechanisme om zo veel mogelijk consumenten een verzekering te offreren tegen een zo goed mogelijke prijs.

 

Toch moeten we alert zijn op mogelijke keerzijden van dit mechanisme. Zeker als te eenzijdig wordt gefocust op prijs als het onderscheidende element van een product. Dan kan bij aanbieders de prikkel ontstaan om voor ‘goede’ risico’s een lagere premie te berekenen en consumenten de ‘hoofdprijs’ te laten betalen voor de minder gunstige risico’s. In het slechtste geval kan dit ertoe leiden dat mensen met een minder rooskleurig risicoprofiel geen verzekering meer kunnen krijgen omdat deze onbetaalbaar dreigt te worden. Dit gebeurt niet vanzelf. Klanten hebben de neiging om via vergelijkingssites steevast een product uit de top-3 te kiezen. Lukt het de verzekeraar niet om in de top- 3 terecht te komen, dan kan die verzekeraar fluiten naar veel klanten. Prijs is daarbij een belangrijk middel om in de top-3 terecht te komen.

 

Lees het hele artikel verder onder Download.