Een nieuwe PE-systematiek: actuaris neemt regie in eigen hand

Kennisbank •
Drs. Mara van Willigen AAG, Erik ten Hove AAG

Vanaf 1 januari 2022 geldt een alternatief model voor Permanente Educatie (PE) naast het huidige model: het PO-model, waarbij PO staat voor Persoonlijke Ontwikkeling. Dit model draagt bij aan het vergroten van de ‘houdbaarheid’ van de actuariële professional.

Een nieuwe PE-systematiek: actuaris neemt regie in eigen hand

Door vooraf goed na te denken over wat je wilt bereiken, maak je gerichtere keuzes voor leeractiviteiten en ontwikkeldoelen. Het leerdoel staat voorop, geen urennorm meer zoals nu geldt en meer vrijheid in de keuze van inhoud en leervorm. Dit vraagt een andere manier van denken en een grotere eigen verantwoordelijkheid van de actuaris. In dit artikel blikken we terug op de pilot PO-model die in 2019 is gestart en in 2021 is uitgegroeid tot 50 deelnemers. Wat zijn hiervan de resultaten? Kees, Linda en Carry aan het woord.

Stel jezelf kort voor

Kees: “Ik ben ruim 28 jaar werkzaam in het actuariële veld en heb veel verschillende organisaties van binnen gezien. Momenteel ben ik Teamlead Productmanagement Benelux bij Elipslife.”

Linda: “Als actuaris heb ik ruim 5 jaar gewerkt bij de FTE groep. Onlangs ben ik overgestapt naar Axini, een platformleverancier voor Model Based Testing. Hier ben ik aan de slag gegaan als actuaris met low code modeling en testen van software.”


Carry: “Ik heb voor verschillende schade- en levensverzekeraars gewerkt. Sinds afgelopen jaar werk ik bij de Goudse verzekeringen, vooral aan de kant van financiële verslaglegging.”