Maar eerst: wat verstaan we eigenlijk onder innovatie? De OESO onderscheidt vier vormen van innovatie: product, proces, marketing en organisatie. Bij verzekeraars lijkt de aandacht voor innovatie vooral uit te gaan naar marketing, terwijl organisatie innovatie beperkt lijkt te blijven tot kostenbesparingen. Maar product en proces dan?
Het kopen van een verzekering gaat eenvoudiger en sneller dan ooit. Twee keer klikken op internet en je hebt direct een quote voor een lijfrente. Tijdelijk of levenslang, op basis van een vaste rente? Meer smaken hebben we niet. Risico verzekeren? Wederom klik, klik en je krijgt een vaste looptijd op basis van een vast bedrag. Geen variabele uitkering, geen partiële garantie. Hetzelfde aanbod als een eeuw geleden.
Bij verzekeraars lijkt de aandacht voor innovatie vooral uit te gaan naar marketing, terwijl organisatie innovatie beperkt lijkt te blijven tot kostenbesparingen.
En procesinnovatie dan? Appjes zijn in opmars, maar wat kan ik er mee? Efficiënt mijn risicodekking aanpassen omdat mijn persoonlijke en/of risico situatie is gewijzigd? En met een in de tijd variërende dekking? En naar wens aangevuld met diverse kapitaal uitkeringen, deels gegarandeerd? Immers, nul procent is ook een garantie.
Een combinatie van variabele dekkingen en de mogelijkheid om deze weer snel aan te passen aan een gewijzigde persoonlijke risicobehoefte, is een eerste vorm van een service concept dat een nieuwe toekomst voor het verzekeringsbedrijf kan inluiden. Althans als je in een toekomst van het verzekeringsbedrijf gelooft. Een dergelijk service concept - met de nadruk op service - biedt de mogelijkheid tot integratie van (pensioen)sparen, sparen voor zorg en integratie met hypotheek aflossingen.
Noem het service innovatie. Maar ondertussen tikt de kostbare en schaarse tijd voor verzekeraars, om een nieuwe start te maken en nieuwe concepten te ontwikkelen, langzaam verder.
Deze blog is op persoonlijke titel geschreven.