Overnames: welke impact heeft dit op het werk van de actuaris?

Kennisbank •
Selmar van der Veen MSc, ir. Gemma van de Sande AAG, drs. Rob Bruning AAG

In de verzekeringswereld vinden regelmatig overnames plaats. Deze overnames kunnen het volledige verzekeringsbedrijf betreffen, een entiteit (bijvoorbeeld de entiteit schadeverzekeringen) of alleen een portefeuilleonderdeel.

Overnames: welke impact heeft dit op het werk van de actuaris?

Zodra een overname definitief is en de formele fusiedatum bekend is, zal bij de overnemende partij een proces ingericht moeten worden om de financiële cijfers te integreren in de rapportages. Dit gebeurt vaak ruim voordat de polissen geconverteerd zijn naar de administraties van de overnemende partij. Dit artikel gaat over de integratie van de Solvency II-rapportage bij overname van een levensverzekeringsbedrijf. Zowel het proces als inhoudelijke kwesties komen aan de orde.

Het integratieproces in een vroeg stadium

Het uiteindelijke doel is om de Solvency II-rapportages van beide partijen zoveel mogelijk met hetzelfde systeem te produceren, maar dat zal direct na overnamedatum in het algemeen niet mogelijk zijn. In de eerste consolidatie na de formele overname zullen de cijfers op een laat moment in het proces worden samengevoegd. In dit geval wordt de volledige rapportage van de overgenomen partij nog op basis van de systemen van deze partij verricht. De uiteindelijke cijfers voor de gecombineerde Solvency II-rapportages worden bij elkaar opgeteld, waarbij zo nodig op basis van schattingen gecorrigeerd wordt voor al bekende waarderingsverschillen. Het eventuele diversificatievoordeel in de risicomarge en de SCR door de samenvoeging dient hierbij te worden bepaald. In dit stadium is het van belang dat er goede afstemming is met de overgenomen partij over de verwachtingen van de aan te leveren cijfers. Hierbij kan gedacht worden aan scenario’s die doorgerekend moeten worden en in welk format de informatie aangeleverd moet worden.


Lees het artikel verder onder Download.