P&I: over schepen en aansprakelijkheid

Kennisbank •

Scheepvaart is de smeerolie van de internationale handel: bij vrijwel elk gebruiksvoorwerp is internationale handel betrokken. Maar er gaat ook wel eens wat fout. Denk aan de brand op de Fremantle Highway (2023), de verloren containers van de MSC Zoe (2019) en de Evergiven (2021).

P&I: over schepen en aansprakelijkheid

Hier spelen verzekeringen een cruciale rol. Dit artikel gaat in op deze oude, maar ook relatief onbekende verzekeringsvorm.


Voor een rederij is de aansprakelijkheidsverzekering cruciaal. Dit wordt Protection and Indemnity genoemd, P&I. Deze verzekeringsvorm is al ruim 150 jaar oud, met grondleggers in het koffiehuis van Lloyds. De dekking van de P&I polis is identiek bij alle aanbieders en richt zich alleen op aansprakelijkheid: passagiers en bemanning; verlies en schade van lading; olievervuiling (zowel brandstof als lading); aanvaringen; en het opruimen van scheepswrakken. Tegenwoordig is een P&I verzekering voor een rederij een ‘ticket-to-trade’, omdat schepen zonder een dergelijke verzekering niet worden toegelaten in havens. De P&I polis wordt aangeduid als blue card. Er is ook een wereldwijd openbaar verzekeringsregister waarin kan worden gecontroleerd of schepen verzekerd zijn. Door de Russische inval in Oekraïne zijn sommige rederijen gesanctioneerd en kunnen sinds 2022 niet meer bij de bekende P&I Clubs verzekerd zijn. Hier is de zogeheten dark fleet ontstaan van schepen zonder bekende verzekering die in de westerse havens niet toegelaten worden. Deze schepen zijn echter toch nog actief en blijken met ship-to-ship overslag toch handel te drijven, ook al is het verboden.


Lees dit artikel verder onder Download.

Download

Over de auteur

Dr. ir. René Doff

Chief Risk Officer van de UK P&I Club in Nederland en kerndocent risicomanagement aan de Universiteit van Amsterdam.