Risico’s bij de ontwikkelingen van zelfrijdende auto’s in Nederland

Kennisbank •
Evert-Jeen van der Meer, Evert-Jeen van der Meer

De afgelopen tijd is er weer veel gebeurd op het gebied van zelfrijdende auto’s. Sinds twee jaar zijn nieuwe auto’s voorzien van Level 2 rijhulpsystemen (volgens de UN-regulering R157).

Risico’s bij de ontwikkelingen van zelfrijdende auto’s in Nederland

Dit houdt in dat de bestuurder voor gemiddeld twintig seconden het sturen, accelereren en remmen kan overlaten aan de auto. Onder de verzamelnaam ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) is de meest bekende en comfortabele rijhulpsysteem de Adaptive Cruise Control die ervoor zorgt dat de afstand tot de
voorganger steeds hetzelfde blijft.

Convenant

Om de onbekendheid met ADAS weg te nemen en het gebruik ervan
veilig te laten plaatsvinden heeft minister Harbers van het ministerie
van Infrastructuur en Waterstaat recent het ADAS-convenant
ondertekend samen met onder andere ANWB, RDW, BOVAG en het
Verbond van Verzekeraars. Het convenant is een vervolg op een eerder
convenant uit 2019 om samen binnen de ADAS-alliantie het veilig
gebruik van rijhulpsystemen in auto’s te stimuleren.

Lees het hele artikel verder onder Download.