Artificial Blogger

Blog •

Of ik nou mijn voetbalteam, de partnergroep, collega’s of vrienden spreek, overal gaat het over ChatGPT, een nieuwe Artificial Intelligence (AI) applicatie.

Artificial Blogger

Het begon met fictieve vakantieverhalen of spannende gebeurtenissen in het weekend die beeldend beschreven werden. Daarna ontwikkelden we songteksten over bijvoorbeeld een eenzame Amsterdammer in de stijl van André Hazes. Keurige smartlapteksten kwamen eruit. Toen werd het wat creatiever met de Generative AI-applicatie DALL-E in de vorm van schilderijen, zoals een afbeelding van een schilderij van een olifant in de stijl van niemand minder dan Picasso. En toen ik een logo nodig had voor een vakantietripje, werd uiteraard gesuggereerd dat ik die makkelijk via ChatGPT kon maken. Zo dijen de AI-toepassingen steeds verder uit.

Kennelijk is ChatGPT met afstand de snelst gegroeide applicatie allertijden, met meer dan 100 miljoen gebruikers binnen twee maanden. Bizar om te realiseren hoe snel zoveel mensen de weg naar deze toepassing wisten te vinden. Maar ook knap hoe rap de mogelijkheden van deze toepassing toenemen. Ondanks dat het nu nog gratis is, zal dit een enorme cash cow kunnen worden. En de competitie zit niet stil, dus komen er razendsnel allemaal van dit soort AI-applicaties op de markt.

Het belang van op verantwoorde wijze omgaan met en trainen van de algoritmes achter dit soort software is daarom ook essentieel.

Beangstigend is hoe echt de output van ChatGPT is. Hoe kun je straks fictief van werkelijkheid onderscheiden? Het belang van op verantwoorde wijze omgaan met en trainen van de algoritmes achter dit soort software is daarom ook essentieel. De opmars van “Fact checking” zal niet te stoppen zijn.

De chatbots die met veel pijn en moeite door verzekeraars zijn ontwikkeld en veelal redelijk basaal en simpel zijn, zullen eenvoudig worden vervangen door een externe AI-applicatie van Microsoft. Deze bot geeft dan al snel een completere samenvatting van de producten en voorwaarden dan waartoe de verzekeraar zelf in staat is. Slimme klanten zullen AI-apps inzetten om de voorwaarden van verschillende verzekeraars naast elkaar te zetten om de meest gunstige uit te kiezen, digital antiselectie zou je het kunnen noemen. Wat zal dit voor het risicomodel en zaken als solidariteit gaan betekenen?

Ethiek is voor actuarissen een kernwaarde en is belangrijker dan ooit. AI, je kunt je ertegen afzetten, maar heeft dat zin wanneer je ermee te maken krijgt, privé en zakelijk? Voor het schrijven van deze blog dacht ik al: lekker makkelijk ChatGPT gebruiken, een paar zoektermen in de app knallen en mijn blog ligt zo op de plank. Maar daar zag ik toch maar van af, omdat er altijd wel een slimmerik zal zijn die mijn blog met een AI-tool laat detecteren op gebruik van AI en dan zal ik voor altijd worden gezien als Artificial Blogger.

Deze blog is op persoonlijke titel geschreven.

Over de auteur

drs. Pelle van Vlijmen AAG FRM

Actuaris AG en werkzaam als Partner Actuarial & Insurance Solutions bij Deloitte Nederland.